• P2008.25 -NAXOS NBD0001-04 Tom Beghin, Joseph Haydn’s Complete Works for Solo Keyboard, Blu-Ray Disc (1 disc clavichord)

    cd

  • P2008.24 -Animato AMP10907 Kamiel D’Hooghe, Orgels in de Abdij van Grimbergen

    cd

    Review in: Kunsttijdschrift Vlaanderen, 2009, p. 343 door Jaak Van Holen: "Vandaag beschikt deze abdij met haar schitterende akoestiek over twee uitstekende orgels: een monumentaal grootorgel, volledig gerestaureerd door Ghislain Potvlieghe en zijn zoons Joris en Dierik, en een koororgel in Vlaamse barokstijl gebouwd door Joris Potvlieghe in 2000. Met deze twee prachtige orgels en met de orgelconcerten die er sinds enkele jaren, elk zondagnamiddag in juni worden georganiseerd, groeit Grimbergen, aansluitend bij een rijke tradiete, uit tot een belangrijk nationaal en internationaal orgelcentrum."

  • P2008.23 -Hiroaki Ooi, J.S.Bach, Die Kunst der Fuge (clavichord)

    cd

  • P2008.22 -FONTEC FOCD2565 Hiroaki Ooi, componist Sunao Isaji, werk Teatro Saudade (orgel en clavichord)n

    cd

  • P2007.21 -Luk Bastiaens, Orgels uit Leuven

    cd

  • P2006.20- Mikos Spanyi, C.Ph.E.Bach deel 17, 20, 21 - BIS BIS CD 1424:

    cd

    review in: The Britisch Clavichord Society, Newsletter n° 40, februari 2008, p.22-23 by David Griffel:
    "for this recording, as for others in the series, he uses a very fine copy by Potvlieghe of a 1785 clavichord by Horn."

  • P2006.19- Universal 987 6997: Neeka, Women Wonderland

    cd

  • P2005.18- RAM 0404: B. Csalog & M. Spanyi, J.S. Bach

    cd
  • P2003.17- BIS CD 1423: Miklos Spanyi, .Ph.E. Bach, The solo keyboard music, deel 16

    cd

    The British Clavichord Society, Newsletter n° 39, October 2007, p. 23-26 by Neil Coleman:
    "The instrument used here is a fine instrument by Joris Potvlieghe; it is also that very rare thing, an 'exact copy' or 'facsimile' of an original by J.H. Horn of Dresden. Spányi, then, has an excellent instrument at his excellent fingertips, and altough it might have been interesting to hear the E minor sonata on a short-octave instrument, such as Bach described using to compose this and a couple of other sonatas during a stay at Teplitz, we can be grateful to hear a clavichord of such high quality. There are moments when Spányi draws sounds from the clavichord that may present what C.F.D. Schubart was reffering to when he mentions the clavichord's evocation of the sun's rays being revealed through parting clouds, and these are qiute staggering revelations."

    tijdschrift 'Oude Muziek 07/2008', p.61 by Marianne Heijmans:
    "Gelukkig levert dat alleen maar goede opnames op, ook al zijn die maar op weinig vingers te tellen. Zo legde Bob van Asperen in 1978 de Württembergische Sonaten vast op de plaaten doet Miklós Spányi nu, bijna dertig jaar later, hetzelfde, deze keer als onderdeel van een integraalopname van Bachs klavierwerken. Het zal weinigen verbazen dat beide opnames nogal van elkaar verschillen. Ging Van Asperen nogal stormachtig te werk, Spányi kiest voor een veel rustiger tempo, wat misschien ook samenhangt met de instrumentkeuze: waar Van Asperen een klavecimbel gebruikte, vertrouwt Spányi Bachs noten toe aan een clavichord. Een wereld van verschil, zeker als het gaat om een instrument van Joris Potvlieghe, volgens fijnproevers al Spányi dé clavichordbouwer bij uitstek. Het zal duidelijk zijn: over deze opname is nagedach t- niet voor niets verscheen al een groot aantal van Bachs klaviersonatesvan Bachs klaviersonates door Spányi geëditeerd bij Könemann. Wie andere interpretaties gewend is zal in eerste instantie misschienwat moeten wennen aan deze bedachtzame Bach, maar zet daar de zorgvuldigheid van de uitvoering en de prachtige klank van een Potvlieghe-clavichord tegenover en de laatste twijfels zijn weggenomen!"

  • P2003.16- BIS CD 1422: Miklos Spanyi, .Ph.E. Bach, The solo keyboard music, deel 15

    cd

    The Britisch Clavichord Society, Newsletter n° 38, june 2007, p.12-14 by Anthony Noble:
    "The playing throughout this disc is superb: Miklos Spanyi's control of the clavichord opens up an astonishing world of timbral, textural and dynamic variety. The beginning of 'La Caroline', for example, moves from the gentlest and most veiled of sounds to a rich and robust tone with a remarkable resonance that swims in the gaps after cadences (a feature o the instrument to wich the performer alludes in his own intresting notes on the music and instrument)."

  • P2003.15- Alpha 901: Arthur Schoonderwoerd, L. van Beethoven.

    cd

  • P2003.14- HCD 32313-14: Miklos Spanyi, J.G.Eckard, Complete Works for Keyboard

    cd

  • P2002.13- Eufoda 1347: Tom Beghin, C.Ph.E. Bach, Karakterstrukken (met Jan van Elsacker)

    cd

  • P2000.12- MIM007: Siebe Henstra, gerestaureerd gebonden clavichord begin 18de eeuw.

    cd

  • P2000.11- BIS CD 1329: Miklos Spanyi, C.Ph.E. Bach, The solo keyboard music, deel 14

    cd

    The Britisch Clavichord Society, Newsletter n° 35, june 2006, p.18 by Paul Simmons:
    "After brief diversions to the fortepiano in vol. 11 and 13, he (Miklos Spanyi) returns here to the special-sounding clavichord he used in three of the earler CDs, namely the 'facsimile of the Leipzig Gottfried Joseph Horn (1785) made by Joris Potvlieghe. I remember being impressed by this clavichord when listening to Volume 10, and this recording does nothing to dispel my initial impression. Its sound is complex, throaty, even brittle in a pleasant way, and matches the music perfectly."

  • P2000.10- BIS CD 1198: Miklos Spanyi, C.Ph.E. Bach, The solo keyboard music, deel 12

    cd

     

  • P2000.09- BIS CD 1189: Miklos Spanyi, C.Ph.E. Bach, The solo keyboard music, deel 10

    cd

    Snijders Hifi, 30 oktober 2003:
    "Miklos Spanyi has chosen to perform the music on a magnificent clavichord built for him by Joris Potvlieghe. The instrument is an exact copy (down to the last inkstain!) of a clavichrod by the famous instrument-builder Gottfried Horn of Dresden. The tone is particularly rich with a remarkably long reverberation."

    CanadaCD, 15 april 2008 :
    “Miklós Spányi has chosen to perform the music on a magnificent clavichord built for him by Joris Potvlieghe. The instrument is an exact copiy of a clavichord by the famous instrument-builder Gottfried Horn of Dresden. The tone is particularly rich with a remarkably long reverberation. Heard on this splendid instrument, it comes as a surprise to realize that these pieces have lain unplayed and ignored for so long.”

    musicweb-international:
    “He [Miklós Spányi] uses a clavihord, built by the Belgian Joris Potvlieghe. One of the striking aspects of it is its powerful sound. He copied an instrument by Gottfried Joseph Horn, wich is now in the Museum of Musical Instruments of Leipzig. In the booklet Spányi makes special reference to the ‘extremely long after-reverberation of the strings (produced by the undamped part of the strings between bridge and tuning pin), which beautifully fills the pauses when necessary and gives resonance to the typically thin texture.’”

  • P1997.08- BIS CD 882: Miklos Spanyi, C.Ph.E. Bach, The solo keyboard music, deel 3

    cd

    review in: Clavichord International, vol.3, n° 1, 1999, p. 27-28 by FrancisKnights:
    "Textures are predominantly two-part, and Joris Potvlieghe’s superb clavichord balances the treble and bass lines effortlessly."

  • P1997.07- BIS CD 879: Miklos Spanyi, C.Ph.E. Bach, The solo keyboard music, deel 2

    cd

    The Britisch Clavichord Society, Newsletter n° 16, february 2000, p.17-19 by Paul Simmons:
    (...)"The same clavichord is used for all three dics. It is a large five-octave unfretted instrument based on Saxon models around 1770, made by the Belgian maker Joris Potvlieghe, and it is tuned to a pitch of A408. The instrument sounds well, with a full and reedy bass, a crisp sweet treble and all shades in between. It is particulary suited to the contrapuntal writing in the Prussian sonatas. I found it had sufficient sound variety to keep one's attention for lengthy listening periods (although the standard of the playing and the quality of the music itself have a lot to do with this as well!). Under Spanyi fingers this clavichord is capable of a wide range of dynamics. The positioning of the microphones has been particularly well judged. The instrument's internal resonce gives just the right feeling of distance, but absolutely no detail goes lost."

    Clavichord International, vol.3, n° 1, 1999, p. 27-28 by FrancisKnights:
    (...) Textures are predominantly two-part, and Joris Potvlieghe's superb clavichord balances the treble and bass lines effortlessly.
    F.Knights.s.

  • P1997.06 - BIS CD 878 : Miklos Spanyi, C.Ph.E. Bach, The solo keyboard music, deel 1.

    cd

    Continuo, Instrumental Reviews, December 1998 by R.S.
    For this recording, Spanyi uses a clavichord by Joris Potvlieghe, Belgium, 1993, built afer models from Saxony c. 1770. This is a large (and resonant!) instrument, measuring 1720 x 517 x 170 mm. The compass is five octaves (FF to f"'), double-strung in brass. Tuned to a=408 Hz, the sound is brawny, rich and warm, with all the notes speaking clearly from bass to treble. The instrument is capable of a true sustained cantabile sound, and the dynamic range of this instrument is astonishingly wide.
    (...) Because this clavichord is so powerful and resonant, the engineers could place the microphones far enough away from the instrument that the hall ambience could be clearly captured without losing the fundamental tone of the strings. This also minimizes keyboard clatter, making this the cleanest recording of a clavichord I ever heard. This recording is free of noise and graininess, with a completely natural instrumental timbre. Judging from Spanyi's praise for this instrument, I can assume that we will hear it on many of the solo keyboard recordings.
    R.S.

    Krant 'De Morgen', 2 oktober 1998, BIS - CD 878:

    (...) Opnamen van clavichordmuziek zijn zeldzaam en zelden goed. Dat ligt aan het feit dat er weinig goede instrumenten zijn, dat die instrumenten erg kwetsbaar zijn, dat ze erg stil zijn en dus moeilijk op te nemen en dat er weinig grote musici veel interesse voor kunnen opbrengen. Geen van die dingen is bij deze opname het geval. Miklos Spanyi is een bijzonder sensibel speler, zijn instrument (een kopie naar oude voorbeelden van Joris Potvlieghe uit Tollembeek) is bijzonder mooi en zo te horen ook stabiel en de opname is uitstekend.
    S. Moens.

  • P1995.05- Logos LPD 010: Johan Huys, Improvisation for Clavichord

    cd

  • P1994.04- PHI CD 95004: Miklos Spanyi, J.S. Bach, Inventions and Sinfonias

    cd

  • P1994.03- PHI CD 95005: Miklos Spanyi, Mozart, Haydn, C.Ph.E. Bach, Van Beethoven

    cd

  • P1991.02- Applied CP 519: Gent, welcomes Amadeus: Int. Festival 1991

    cd

  • P1987.01- Logos LPD 006: Andrew De Masi, G.-W. Raes: Partition

    cd

  • In voorbereiding:

    - Arthur Schoonderwoerdt, W.A.Mozart, Sonaten - Alpha
    - Marcin Maseki, W.A. Mozart





Terug naar boven