Philipp Jacob SPECKEN 1743

  • Philipp Jacob SPECKEN 1743

    specken

    Philipp Jacob SPECKEN werd rond 1680-90 geboren en stierf in 1762. Hij was een leerling van Gottfried Silbermann maar verhuisde naar Stockholm waar hij voor het eerst vermeld wordt in 1730 als medewerker van G. Berg. Hij bouwde clavichorden, klavecimbels en ook "cembals d'amour". Er zijn een 14-tal clavichorden bewaard en 3 klavecimbels. Origineel dat wordt nagebouwd: Musikmuseet, Stockholm, Zweden, n° 2526. Dit relatief kleine ongebonden clavichord sluit conceptueel mogelijks nauw aan bij het clavichord dat C.Ph.Bach bezat van Gottfried Silbermann: "So besass der hr. Kapellmeister Bach in Hamburg beynahe 50 Jahre lang ein Klavier von seiner [Gottfried Silbermann] Arbeit, welches wegen seinen vortreflichen singenden Tone und wegen seiner Festigkeit in der Stimmung, durch ganz Europa berühmt ist." (Gerber, 1790-92, kol. 515).
    C - d³, ongebonden, notenhout, zonder onderstel.
    Afmetingen: 1460 x 440 x 134 mm.
    Technische gegevens.

  • Meubel

    Het meubel is gemaakt van massief notenhout, 14 mm dik. De hoeken van de kast zijn vergaard met zwaluwstaartverbindingen. De kast is bovenop de 26mm dikke sparrenhouten onderbodem gelijmd.Al het lijstwerk werd, door middel van zelfgemaakte profielmessen, getrouw gekopieerd naar het origineel.

  • Bakstukken en klavierklep

    De klavierklep wordt uit de plank van de frontzijde gezaagd waardoor de struktuur en tekening van het hout één geheel vormt. Aan de bovenzijde van het geopend klavierklepje is een fijne moluur geschaafd. De klavierklep valt bij het sluiten tegen een sponning. De klavierklep heeft 4 verzonken scharnieren van hoogwaardige kwaliteit. Ze zijn gefreesd uit massief messing en hebben een vaste as.

  • Toolbox

    Het opbergkastje links van het klavier is voorzien van een scharnierend dekseltje in notenhout.

    Balansbalk

    De balansbalk is gemaakt van lindehout. Kenmerkend voor dit Speckenclavichord is de opstelling van de balansstiften op één rij, waardoor de toetsversnelling van onder- en boventoetsen verschilt. De toetsen balanceren op een koord die aan de uiteinden met een houten nagel wordt vastgespijkerd.

  • Zangbodem en kam

    De zangbodem is gemaakt van zuiver kwartierse, fijnspar (Fichte) herkenbaar aan de mergstralen (axiale parenchime). Het hout wordt gekliefd en niet gezaagd. Na een lange droogperiode wordt het klankhout in 3 of 4 delen met warme lijm verlijmd tot de zangbodem en met de hand opgeschaafd tot de juiste dikte. Er wordt geen schuurpapier gebruikt om het oppervlak te egaliseren. Het hout wordt door het schaven als het ware gesneden en verkrijgt een glanzend en vochtwerend oppervlak. Kenmerkend is de diagonaal lopende struktuur van het zangbodemhout. De beribbing van de zangbodem loopt parallel met de kam.

  • Foto van de originele zangbodem in het museum van Stockholm.

    klavierklep
  • Stempennen en nomenclatuur

    rugwand

    De tooninscripties zijn met inkt geschreven en de benaming is Germaans (c, cis, d, dis, …). De stempennen zijn voorzien van een gaatje en hebben een platte kop. Er wordt een stemsleutel en een set reservesnaren bijgeleverd.

  • Binnenbouw

    Het stemblok en de zangbodemschoudering zijn ‘zwevend’ opgesteld. Het stemblok is gemaakt van eikenhout. Het diagonaal-stemblok is met halfhoutse verbinding ingewerkt in het bas-stemblok. Op de onderbodem is een sparrenhouten stabiliseringsbalk van 70 x 25 mm. verlijmd.

  • Dam

    De ‘geknikte’ dam is uit één deel notenhout gemaakt. Aan de voor en achterzijde in gewerkt met zwaluwstaartverbindingen. Er zijn drie klankgaten of vensters waarvan één kleinere in het bakstuk.

  • Rugwand

    klavierklep

    De bakstukken links en rechts lopen van de voorzijde tot in de rugzijde door, waar ze met een penverbinding in de rugwand worden verankerd. Deze penverbindingen worden door middel van (buxus-) houten wiggen opgespied tot inwendige zwaluwstaartverbindingen

  • Scharnieren

    klavierklep

    De scharnieren worden in het atelier gemaakt naar voorbeeld van het origineel. De bevestiging door middel van smeedijzeren nagels.


Terug naar boven