Klik op de foto voor grotere versie.

  • Houtkeuze

    Het beheer van de houtstapel en het droogproces zijn uitermate belangrijk voor de bouw van muziekinstrumente, ze dragen bij tot de duurzaamheid van het instrument. Een aanzienlijke houtvoorraad laat bovendien een strenge en doelbewuste selectie toe in funktie van de beoogde klankeigenschappen, de esthetiek en de homogeniteit van het instrument.
    Het hout wordt aangekocht "op stam", d.w.z. dat de boom steeds in zijn geheel wordt gekocht zodat de eigen-schappen van het hout voor de bouw van één instrument steeds hetzelfde zijn. Om het hout met de juiste eigenschappen te vinden doorkruist Joris Potvlieghe heel Europa.

  • Soms wordt ook mooi hout gevonden in de streek van het Pajottenland waar het atelier is gesitueerd, zoals de notenboom op deze foto: hij werd aangeplant in het jaar 1934, toen de man -die bij de boom staat- 8 jaar oud was.
    Na 73 jaar werd deze boom tijdens een storm ontworteld. Het hout van deze boom zal een tweede leven krijgen in een muziekinstrument.

  • Zaagwerk

    De instrumentenbouwer bepaalt zelf nauwkeurig de zaagsnelheid, de zaagdikte en de zaagrichting (vb. kwartiers of dosse) in functie van de struktuur en tekening van het hout. Na elke zaagsnede volgt een evaluatie om het verder verloop van het zaagwerk te sturen.

  • Droogproces

    Vervolgens wordt het hout vanuit de zagerij overgebracht naar het droogplatform bij het atelier, waar het nauwkeurig wordt gestapeld tussen lindehouten latten en afgedekt met pannen. Tijdens het daaropvolgende droogproces dat jaren in beslag neemt, wordt regelmatig de vochtigheidsgraad opgemeten en het hout herstapeld tot het in de buitenlucht op natuurlijke manier "winddroog" is geworden. Het hout zal tijdens deze periode het grootste deel van zijn sappen verliezen.
    Na het "winddroog" maken wordt het hout naar de droogzolder van het atelier gebracht om daar opnieuw gedurende een periode van jaren "indroog" te worden. Het hout zal tijdens deze fase vooral verharden.

  • Selectie van hout

    Na het lange droogproces wordt de volledige boom in het atelier gebracht en als het ware "gelezen". Van plank tot plank verloopt de struktuur zodat zorgvuldig de tekening kan gekozen worden i.f.v. de plaats van het instrument. Er ontstaat a.h.w. een "verhaal" met de tekeningen in het hout.
    Het hout dat geselecteerd wordt voor het maken van de klankbodems is fijnspar (épicea) die groeit in de Haut-Jura op een altitude van ca. 1.200 meter. Na verschillende fasen van selectie die reeds begint in bos, komt de allerfijnste kwaliteit terecht bij gespecialiseerde houthandels die zich gevestigd hebben in dit berggebied. Hier wordt opnieuw geselectieerd in functie van specifieke toepassingen, zoals instrumentenbouw of vioolbouw. Hier wordt het hout voor de clavichorden uitgeselecteerd.

  • Klankhout

    Het hout dat geselecteerd wordt voor het maken van de klankbodems is fijnspar (épicea) die groeit in de Haut-Jura op een altitude van ca. 1.200 meter. Na verschillende fasen van selectie die reeds begint in bos, komt de allerfijnste kwaliteit terecht bij gespecialiseerde houthandels die zich gevestigd hebben in dit berggebied. Hier wordt opnieuw geselectieerd in functie van specifieke toepassingen, zoals instrumentenbouw of vioolbouw. Hier wordt het hout voor de clavichorden uitgeselecteerd.
    Het hout wordt niet verzaagd maar gekliefd waardoor de nerfrichting van het hout volledig intact blijft en het hout een zuiver "kwatierse" struktuur heeft dat herkenbaar is aan de mergstralen of axiale parenchime.

  • Drogen

    Het droogproces doorloopt vele jaren zodat een optimale hardheid en kleur ontstaat. Het klankhout wordt samengesteld uit 4 gelijke delen en tenslotte verlijmd met warme lijm tot een klankbodem. De klankbodem wordt met de hand opgeschaafd tot de juiste dikte. Er wordt geen schuurpapier gebruikte om het opervlak te egaliseren. Het hout wordt als het ware gesneden door het mes in de handschaaf en verkrijgt een glanzend en vochtwerend oppervlak.

  • Bodems

    De klankbodems worden jarenlang in velerlei omstandigheden gedroogd.

  • Fineer

    Een belangrijk aspect is het fineer dat wordt gezaagd in het atelier.

  •  

    Aangezien dit gezaagde fineer aanzienlijk dikker (ca.3mm) is als het ‘moderne’ gesneden fineer, verkrijgt het gezaagde fineer een constructieve functie in de kastopbouw.

  • Atelier

    Atelier waar de clavichorden worden gebouwd. Op deze foto zijn vijf clavichorden te zien in aanbouw


Terug naar boven